Effective Screen Reading par Nathalie Roelens

L’imaginaire de l’écran screen imaginary
par Nathalie Roelens

This book will be of interest to all those who have engaged with hypertext either as creators or as users. They will discover that screen writing has a history going back to a number of avant-garde practices which already incorporated a screen imaginary into the creative work. Readers of this volume will be offered a privileged insight into a debate between detractors and advocates of the new modes of writing and reading and the new means of cultural transmission (CD-ROM, the Internet, digitisation); they will thus be able to weigh up for themselves the assets and illusions, the heuristic merits and politico-commercial issues at stake. May these reflections convert the globe-trotters of hyperspace into knowledgeable navigators!

Cet ouvrage intéressera quiconque est confronté à l’hypertexte, que ce soit en tant que concepteur ou en tant qu’usager. Il découvrira ici que l’écrit d’écran a une histoire qui remonte à certaines pratiques avant-gardistes qui avaient déjà intégré un imaginaire de l’écran dans leurs créations. Il entrera de plain-pied dans un débat entre détracteurs et partisans des nouvelles modalités d’écriture/lecture et des nouveaux supports de transmission culturelle (cd-rom, Internet, digitalisation), afin qu’il puisse lui-même faire la part entre les atouts et les leurres, entre les mérites heuristiques et les enjeux politico-mercantiles. Que ces réflexions puissent convertir les globe-trotters de l’hypersphère en navigateurs avertis!


PISA Résultats du PISA 2009 : Élèves en ligne Technologies numériques et performance (Volume VI)
par OECD

Le volume VI des Resultats du PISA 2009, Élèves en ligne : Technologies numériques et performance, explore l’utilisation des technologies de l’information par les élèves dans l’apprentissage.


EP ’98
par International Conference on Electronic Publishing

This book presents the refereed proceedings of the EP’98 and RIDT’98 conferences, held jointly during the Second International Week on Electronic Publishing and Typography in St. Malo, France, in March/April 1998. The 43 revised full papers presented were carefully selected for inclusion in the book. Among the topics covered are artistic imaging, tools and methods in typography, non-latin type, typographic creation, imaging, character recognition, handwriting models, legibility and design issues, fonts and design, time and multimedia, electronic and paper documents, document engineering, documents and linguistics, document reuse, hypertext and the Web, and hypertext creation and management.

Catégorie